Direktlänk till inlägg 3 augusti 2012

Hur har folk råd?

Av RonjaRövardotter - 3 augusti 2012 16:20


Under sommaren träffar man ju oftast på en del vänner och bekanta, det är någon middag här eller någon sammankomst där. Det som inte är lika frekvent under det mörka och kalla delen av året. De flesta har man kanske inte träffat på ett tag och några som befinner sig på samma plats kanske man inte har träffat alls förr. Nya bekantskaper så att säga. 


Och konversationerna avlöser varandra, det går ju inte att prata om vädret i flera timmar utan det är rätt normalt att det kommer in på jobb, boende, semester, barn och bil och ja allt i en salig röra som rör livet. Det som jag dock förvånas över, (i alla fall nu efter att min resa började) så är det hur folk har råd med allt de har eller skall göra. Det är utbyggnader av hus, stora inköp av både teknikprylar, inredning, bilar och allt möjligt. Och visst, det finns en del som har det bra ställt, men inte sååååå bra att allt detta som skall inköpas går att handla för de pengar som man månadsvis drar in. 


Den stora skaran av människor som arbetar har ju en rätt vanlig lön, det är inte många som drar in de stora slantarna för att kunna driva runt de projekt och inköp som dom pratar om utan att handla saker på avbetalning, kreditinköp eller genom lånade pengar. Men så långt i samtalet går det ju aldrig att man får veta exakt hur inköpen finansieras, utan det stannar vid vad som skall inhandlas eller göras om. Tidigare vid dessa samtalen vid borden, (det har blivit fler med åren) så reflekterade jag inte särskilt mycket utan tänkte mest, "Oj det måste tjäna bra med pengar", eller "Tänk den som hade råd att göra på det viset eller köpa dom sakerna". Jag tänkte ju självklart att folk hade råd, pengar som lågt fint på kontot och bara väntande på att shoppas för. Men så är ju inte fallet, (självklart finns undantag, men inte i de sammanhang som jag bevittnat och tar upp här). 


För saker kostar pengar, det spelar egentligen ingen roll vad du ska göra så drar pengarna iväg, en mindre renovering, ett litet bröllop, den billigaste vagnen till det nya barnet. Ja, listan kan ju göras oändlig. Det blir aldrig billigt hur du än gör det, och de samtal som jag har lyssnat på och som ligger till grund för detta blogginlägg så är det ingen som bara ska göra en liten sak, utan det är massor av saker som ska göras och handlas. Antingen tror dom att det är billigare än vad de föreställt sig, eller så köper de på sig det de skall ha genom lånade pengar och tänker inte så mycket mera på vad det kostar. 


Jag har lärt mig otroligt mycket under min skuldresa och jag blir nästan lite matt när jag hör folk berätta om sina planer eller sina inköp, och detta är ändå bara i min krets av vänner och vänners vänner. Under den här tiden har jag lärt mig att leva otroligt minimalistiskt, och det funkar det också. I framtiden kommer det att sparas till det inköp och planer som finns, man får helt enkelt lista vad som är viktigast och ta en sak i taget. 



FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 





 
 
Ingen bild

blakhouse

4 augusti 2012 22:42

Det är just det den stora massan har inte råd. DOm talar om det och om det blir av överhuvudtaget blir det oftast någon form av avbetalning eller lån. Samma fenomen finns på facebook. När man delar med sig vill man göra det med drömmar och dom bra glimtarna. sällan den tråkiga gråa verkligenheten. Då blir man kallad dyster och pessemist och efter ett tag slutar inbjudningarna till träffarna komma. Det mesta i livet är en illusion i den aspecten!

 
NettAnn

NettAnn

13 augusti 2012 06:13

Är inne på en resa jag med,snart 6 månader nu.Håller med dej i inlägget ovan.Hade en granne som glatt berätta om 10 dar iitalien pga av bröllop(var ju inte lönt åka dit bara 2 dar för det...),sen annan sem i annan del av europa 2 v....sen ny vovve,sen helrenovering av 2 rum MED inneboende hantverkare i 3 v.. SEN nya möbler...min hjärna gick på högvarv för snabbt räkna när hon sa ohh vi har nog gjort av med MINST 70 000.....vad har du gjort i sommar???OCH DÅ svarade jag..INGET för jag lever på existensminumim eftersom jag lever med en skuldsanering.....aldrig någonsin har nog någon tystnat så fort.O jag vr snabb o säga "men det var rolig höra ni haft det så bra!"Jag är så stolt över mej själv,över min kamp som lett mej på rätt spår att jag mest blir illamånde när jag hör sånt..o kan int elåta bli tänka...ok bägge jobbar men ÄNDÅ..ingen kan ha så mycket med vanliga löner.En vacker dag finns dom i sätet sidan om mej....o då ska jag med glädje dela med mej av mina kunskaper jag fått med på vägen.

http://www.livetienparadoxx.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av RonjaRövardotter - 16 januari 2015 10:29

  Den 30/12-14 var ett av de viktigaste datumen hittills i mitt liv, den dagen blev jag skuldfri!! Jag kan smaka på det ordet om och om igen. Och igen, och igen. Ibland trodde jag aldrig att det skulle komma ett slut, ni vet ibland när målet känns ...

Av RonjaRövardotter - 27 augusti 2014 13:30

  För första gången på länge så har jag faktiskt pengar på mitt sparkonto, och då är det inte bara några hundralappar, som det på sin höjd har varit någon gång tidigare innan jag varit tvungen att plocka ut dem för att kunna överleva. Det är faktis...

Av RonjaRövardotter - 25 juni 2014 15:00

  Inläggen här på bloggen haglar inte in, och förklaringen till min något långa frånvaro är att, det har inte funnits saker att skriva om som rört min fortsatta resa upp ur skuldträsket. Från att ha varit en resa som rusat på i 200 km till en långs...

Av RonjaRövardotter - 23 september 2013 15:43

Sent omsider, tillslut, äntligen, finally!    Skam den som ger sig. Nu har jag lyckats att vinna fighten mot det här bolaget som inte har lyckats sköta sin åtaganden trots att jag har varit i kontakt med dem var och varann månad hela året för att...

Av RonjaRövardotter - 10 augusti 2013 14:45

Det har sannerligen varit en lång paus från bloggandet. Och det var väl egentligen inte meningen att det skulle bli så. Men på den privatekonomiska biten har det varit stiltje så där har inte funnits så mycket att skriva om heller för den delen. Nu h...

Ovido - Quiz & Flashcards