Alla inlägg under april 2013

Av RonjaRövardotter - 27 april 2013 18:00


Nu har våren verkligen anlänt, och det för att stanna. Härligt! 


Och vad passar bättre till våren än städa lite, och jag erkänner att jag kanske inte har gjort någon revolutionerande städning på hemmaplan. Men jag har däremot städat bort lite gammal skit ur min ekonomiska skuldresa. Jag började med logga in mig på min internetbank och där plocka bort ALLA bankgiron/postgiron som var kopplade till alla företag som jag betalat till. Oj så skönt det kändes när de var borta, de som är kvar nu är bara de få som jag behöver i vanliga fall. Och det är inte så många. Jag trodde inte att det skulle ha så stor betydelse när jag skulle plocka bort dom, men jag blev nästan lite förvånad själv över känslan jag fick när dom var borta. Hallelujah moment! 


Och sen har jag ÄNTLIGEN, lyckats med (jag trodde var nästintill omöjligt) att få alla gamla krediter avslutade på mitt UC, flera av dem har trots att jag betalat det sista inte blivit rapporterade som avslutade, så jag har fått jobba en hel del på den fronten för att få allt avslutat. Det var betydligt mycket svårare än jag trodde, men nu är det äntligen klart! Jag har ringt hit och ringt dit, pratat med massa olika människor, blivit felkopplad, omkopplad och bortkopplad. Men skam den som ger sig. Så med tiden kommer de avslutade krediterna att trilla bort en efter en från mitt UC, de ligger ju kvar x antal månader efter att de är avslutade innan de försvinner, jag tror att det är 12 månader faktiskt. Men snart så kommer det bara att ligga en kredit kvar där, och gissa om mitt UC kommer att se 100% bättre ut än vad det gjorde innan jag började den här resan. Gissa om jag är nöjd. 


På tal om något annat, så nu efter att allt är betalt så får jag inte så mycket annat i brevlådan än reklam och någon enstaka vanlig räkning som inte kommer direkt till internetbanken. Men för någon vecka sedan så damp det ner ett kuvert, och när jag öppnar och läser det så ser jag att det är ett erbjudande om att skaffa ett likadant kreditkort som jag haft, tom ett som skulle vara snäppet bättre. Hallå, vad tänker dom med. Bara jag har betalat skulden på det gamla kortet som legat hos inkasso i typ hundra år så tycker dom att det är helt ok och att skicka ett nytt erbjudande till mig om att skaffa ett nytt kort. För nu är jag ju värdig att få ha ett sånt kort igen. Tack men nej tack! Här kommer det inte att skaffas några fler kreditkort någonsin. 


I min plånbok finns mitt körkort och mitt bankkortoch ICA-kort, det är allt jag behöver. Jag har faktiskt tom klippt sönder mina bonuskort, för de ligger bara och dammar och jag använder dem sällan. Det är ju inga miljoner man får i återbäring precis. Med ICA-kortet kan man ju få lite rabatter på vissa saker man köper oftast, och sen kan det vara bra att sätta in pengar där och betala med det så vet man hur mycket pengar man kan lägga på mat den månaden. Man får lite bättre koll. 





Trevlig helg på Er alla! 


FFF - Full Fart Framåt. 

Skapa flashcards