Alla inlägg den 12 augusti 2012

Av RonjaRövardotter - 12 augusti 2012 19:17


Sent skall syndaren vakna. Bättre sent än aldrig. Ja, det finns säkert flera ordspråk som förklarar min lilla upptäckt. Ni som följt mig ett tag vet ju att jag håller koll på delar av min ekonomi genom UC. 


Där har jag ju haft en kredit som jag har varit helt säker på har tillhört en av skulderna som jag betalat på. Alltså så säker så jag har inte ens tänkt i andra banor. Det fanns liksom inga andra möjligheter att det skulle kunna vara på annat sätt. Tills jag började fundera lite extra. Kolla lite papper, jämföra lite, tänka efter några vändor till. Och i de första tankarna så kunde jag inte komma på heller att det skulle te sig på något annat sätt än vad jag redan trott och tänkt. 


Men efter ett telefonsamtal så kunde jag ju konstatera att den krediten inte alls hängde ihop med den skulden som jag trodde att den gjorde. Jag som har haft sån koll, tji fick jag. Fick ringa ytterligare ett samtal. Och till min stora förvåning så var det en kredit som var fullt aktiv, dock helt outnyttjad  (eller återbetald skulle man väl också kunna säga), bara det att den krediten har jag inte använt på ja men typ en sisådär 6-7 år kanske. Den har således aldrig blivit en del av de skulder som gjort att jag har hamnat i den här sitsen, men den kunde ju ha gjort det såklart. 


Förmodligen är det därför jag inte har tänkt på den, den har inte vållat några "problem", jag har inget kort längre som är knutet till den krediten och det är längesen den var aktuell. När man hamnar i en sådan skuldsituation som jag tillslut gjorde så var allt bara ett enda töcken egentligen, det är papper hit och papper dit och det är svårt att få någon helhet över allt. Jag tog nog förgivet att alla krediter etc som jag hade gick iväg till inkasso. Tydligen inte. 


Så jag kan ju konstatera att den krediten hade jag kunnat döda i samma veva som jag började den här skuldresan, så hade den inte längre legat och guppat som en ilsken badanka i badkaret på mitt UC. Förbannat kan jag känna nu. 


Men men, som sagt är det ju bättre sent än aldrig. Jag var snabb med att framföra att krediten skulle avslutas omgående, nu är den i alla fall borta och jag har tagit ytterligare ett litet steg i min resa framåt. 



FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 



Ovido - Quiz & Flashcards