Alla inlägg under mars 2012

Av RonjaRövardotter - 31 mars 2012 09:57


Jag tycker om att ha ordning och reda bland mina saker, nästan så att det faktiskt lutar mer åt det för pedantiska hållet. Jag vill veta var jag har mina saker. Och har man koll på sina saker så är det också lättare att hålla efter och faktiskt även i huvudet ha ordning och reda. Då behöver man inte springa runt och leta när man ska ha sakerna.


Räkningar som bara ligger huller om buller, eller för den skull bara inkommen post som bara samlas på hög efter att man öppnat dem gör ju att man inte har särskilt bra koll på var saker och ting finns och får svårt att hitta det om man skulle behöva det någon gång. Risken är stor att man sedan slänger det och vipps så är det borta. 


Alla mina papper som rör min skuldresa finns samlade på ett ställe i en projektmapp, väldigt lätt överskådligt och var sak på sin plats. 


Mina övriga papper så som lönespecar, pensionspapper, bankpapper, försäkringar mm har jag förvisso också haft ordning på, men på ett mindre överskådligt sätt. Så igår valde jag att dra ut alla papper och gå igenom dem och sätta dom också i en projektmapp för att på ett ännu bättre sätt få tillgång till mina papper när jag väl behöver dem. 




Sådana här projektmappar och annat bra kontorsmaterial finns på det flesta bokhandlar, en bra investering för en liten peng för att få ordning och reda på sina papper.  


Det är också ett bra tillfälle att gå igenom sina papper och se om det faktiskt finns papper som man inte behöver spara på längre. Så håller man efter och får ännu bättre koll. 



FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten

Av RonjaRövardotter - 26 mars 2012 11:53


Jag samlade ihop tusenlapparna på kontot likt vallhunden fångar i fåren i hagen. 

En efter en fick de sin del av kakan även denna månaden.


Varje avbetalningsplan har följts till punkt och pricka även denna månaden. 

Tusenlapparna har återigen seglat iväg! 





I och med månadens inbetalningar har jag nu totalt betalat 160.324:-  


Jag önskar att alla dom pengarna oavkortat hade gått enbart till skulderna. Men så är ju inte fallet. Det är både räntor, avier och diverse kostnader som är förknippande med inbetalningarna. Hade ju såklart känts bra mycket bättre om det enbart hade gått till skulderna och minskat dem och inte bara direkt ner i sjön. 


FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 

Av RonjaRövardotter - 24 mars 2012 12:31


Det verkar inte vara meningen att det skall gå bra för mig! Ibland undrar jag om det är någon som sitter och styr att det ska gå dåligt bara för att jävlas med mig. Vad har jag gjort för ont för att förtjäna att det bara ska vara massa HINDER i vägen. Man kan ju bli knäpp för mindre.


Min uppstakade väg mot målet glider mig mer och mer ur händerna, och hur jag än vrider och vänder på det så går det inte att göra något åt. Nu börjar det mera och mera vara ganska klart att min resa mot skuldfriheten inte kommer att vara slut vid årsskiftet. Mina planer och mål kan jag ju bara knyckla ihop likt ett litet pappersstycke och med ett mindre snyggt kast placera i papperskorgen.


För min plan KOMMER att spricka!


Det dyker hela tiden upp nya saker som stänger min väg som jag hade tänkt vandra. Jag duckar och fintar mig förbi en del, men det kommer hela tiden nya. Detta gör mig såååå frustrerad. Och de stora hinder som jag har stött på nu är alldeles för stora för att jag ska kunna vare sig finta mig förbi, ducka eller på annat sätt parera det hela. Bläh!







Det verkar inte vara meningen att man på ett hyfsat sätt skall kunna göra sig skuldfri nu när man äntligen har valt den vägen för att kunna leva normalt i framtiden. Nä man ska straffas lite extra när man ändå håller på. Jag blir bara mer och mer irrtiterad ju mer jag tänker på det.


Så nu kan jag bara i princip bortse från den plan jag hade satt upp och bara göra det jag absolut kan för att i alla fall hålla mig till någon sorts plan för att kunna bli skuldfri på sikt. Så får jag helt enkelt se hur mycket som återstår i skuldpotten när 2012 slår om till 2013.


Men en sak är säker, skuldresan mot friheten fortsätter!


      

Av RonjaRövardotter - 22 mars 2012 12:20


Nu när jag precis har uppdaterat den exakta och nuvarande totalskulden och glatt mig oerhört över detta så kom jag att tänka på hur vi människor ser på saker med olika ögon. 


Jag kan tänka mig att de som på ett eller annat sätt känner det tillfredställande att läsa min blogg om resan mot skuldfriheten till stor del själva sitter i någon form att ekonomisk knipa. Detta på grund av att jag enbart medvetet valt att fronta bloggen på forumet Fattiga Riddare (länk dit finns i vänstra spalten). Huruvida det är folk på bloggplatsen som hittat till min blogg har jag ingen aning om. 


I vilket fall så finns det säkert personer som tänker att den skulden jag har nu inte är så farlig, att dryga 125.000:- inte är någon större summa i sammanhanget. Men från början var den faktiskt över en kvarts miljon, när man säger det högt eller skriver det känns det inte lika bra längre. Jag vet att det finns många som har skulder som både är en halv miljon och även ännu mera. Som kanske tycker att mitt läge inte är så farligt. 


Men varje person har ju sin egen resa och sig egen situation, i mina ögon är faktiskt 125.000:- väldigt mycket pengar. Även om det nu är betydligt mycket mindre än vad det var från början. I hela den här ekonomiska resan som skall göra mig skuldfri i slutändan så ser jag bara till mig egen situation och till mina egna tankar kring de skuldsituation som jag sitter i. 


Ingen situation är den andra lik då vill alla är olika. 


Därför hoppas jag att vem det än må vara som läser mina radar jag plitar ner här kan göra det med öppet sinne och se att varje person resa i ekonomiskt trubbel är unik. 





FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten.      


Av RonjaRövardotter - 22 mars 2012 12:15


Nu har jag uppdaterat den dagsfärska totalskulden. 


Den nya skulden är nu: 125.537:-



Det blir mindre och mindre hela tiden =) 


FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten.  






Av RonjaRövardotter - 20 mars 2012 21:30


249 dagar.....


2 timmar.....


18 minuter.......


40 sekunder....


....tills min SISTA betalningsanmärkning går i graven. 



FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 

Av RonjaRövardotter - 20 mars 2012 21:20


Nyfiken som man är så var jag ju självklart tvungen att segla in på Skatteverkets hemsida och ta mig en titt på hur årets deklaration såg ut. 


Får jag tillbaka?

Måste jag betala?


Men det var som väntat ett hyfsat positivt besked, förvisso ganska precis det jag redan på förhand hade räknat ut att jag skulle få tillbaka, men ändå skönt att få det bekräftat. Man kan ju aldrig svart på vitt veta innan. De kan ju ha gjort någon uträkning som jag inte tänkt på. 


Så några tusenlappar studsar in på mitt konto i Juni någon gång. Det tackar vi för!




FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten.   


Av RonjaRövardotter - 7 mars 2012 11:00



Jag har fått veta att min lön kommer att stiga med några kronor varje månad! 

Inga miljoner, inte ens flera tusenlappar, men det är i alla fall en ökning och det går på rätt håll. 

Så efter skatt så kanske det i alla fall finns kvar lite som man kan pynta in till skulderna. 





FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten.   

Skapa flashcards