Direktlänk till inlägg 9 mars 2013

21 Mars att lägga på minnet.

Av RonjaRövardotter - 9 mars 2013 13:30



Jag kommer så väl ihåg den sommaren 2009 när jag inväntade utbetalningen från skatteverket, skatteåterbäringen alltså. Jag var i otroligt stort behov av dom pengarna och det var några tusenlappar som jag skulle få tillbaka, men inga pengar kom, väntade några dagar till, fortfarande inge pengar. Sedan började jag fundera på vad som kan ha hänt, varför inte mina pengar kom. Paniken kom lite krypande för jag behövde verkligen pengarna för att klara mig. Tillslut slog det mig, att det förmodligen handlade om att KFM lagt vantarna på återbäringen. 


Jag befann mig nämligen på annan ort och skulle sommarjobba så jag kunde liksom inte kolla vad som hade hänt. Jag hade ju vid det är tillfället fortfarande huvudet nere i sanden och inte tagit tag i min skuldsituation alls, den tryckte jag åt sidan och låtsades inte om. Men ju längre tiden gick och det inte kom några pengar in på mitt kontot så stod det ju rätt klart att pengarna har hamnat hos KFM istället för mig. Då hade jag ingen koll om skulden låg hos KFM eller hos Inkasso. 


Som tur var kunde min mamma ställa upp med lite pengar innan jag fick lön från jobbet. Men det var en kniv i hjärtat när det gick upp för mig att jag inte skulle få pengarna utan KFM lade beslag på dem. 


Det var första och enda året som KFM drog min skatteåterbäring, ni som läst vet ju att 2010 hade jag startat min skuldresa och jag hade fått alla skulder som fanns hos KFM var tillbakadragna. 


Nu är det snart dags igen, jag läste på skatteverkets sida att från den 21 Mars kan man logga in på sin sida på skatteverket och där se om man får tillbaka pengar eller ska betala, det är bra för då slipper man vänta några extra veckor på att pappersblanketten kommer hem. Jag tror efter lite överslagsräkning att jag bör få tillbaka ca 5500-6000:- det är året. Det känns bra. Ytterligare pengar att kunna spara, alternativt använda en del till att kunna lägga i semesterkassan. Och att jag får tillbaka pengar beror ju helt på de pengar jag har betalt som ränta till inkassobolagen. 


Så det ska bli spännande att se om min prognos kommer att stämma! 


Så nu vet ni, 21 Mars är datumet när man kan in och kolla läget på sitt skattekonto. 

 
 
Ingen bild

Carina

24 mars 2013 11:28

Supertack för tipset!!

Har redan varit inne på sidan och deklarerat. Det känns bra att veta hur mycket pengar jag får tillbaka på skatten. Har redan planerat för hur jag ska använda dem för att betala på skulderna och för att lägga undan lite till sparande.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av RonjaRövardotter - 16 januari 2015 10:29

  Den 30/12-14 var ett av de viktigaste datumen hittills i mitt liv, den dagen blev jag skuldfri!! Jag kan smaka på det ordet om och om igen. Och igen, och igen. Ibland trodde jag aldrig att det skulle komma ett slut, ni vet ibland när målet känns ...

Av RonjaRövardotter - 27 augusti 2014 13:30

  För första gången på länge så har jag faktiskt pengar på mitt sparkonto, och då är det inte bara några hundralappar, som det på sin höjd har varit någon gång tidigare innan jag varit tvungen att plocka ut dem för att kunna överleva. Det är faktis...

Av RonjaRövardotter - 25 juni 2014 15:00

  Inläggen här på bloggen haglar inte in, och förklaringen till min något långa frånvaro är att, det har inte funnits saker att skriva om som rört min fortsatta resa upp ur skuldträsket. Från att ha varit en resa som rusat på i 200 km till en långs...

Av RonjaRövardotter - 23 september 2013 15:43

Sent omsider, tillslut, äntligen, finally!    Skam den som ger sig. Nu har jag lyckats att vinna fighten mot det här bolaget som inte har lyckats sköta sin åtaganden trots att jag har varit i kontakt med dem var och varann månad hela året för att...

Av RonjaRövardotter - 10 augusti 2013 14:45

Det har sannerligen varit en lång paus från bloggandet. Och det var väl egentligen inte meningen att det skulle bli så. Men på den privatekonomiska biten har det varit stiltje så där har inte funnits så mycket att skriva om heller för den delen. Nu h...

Ovido - Quiz & Flashcards