Direktlänk till inlägg 25 mars 2013

Det sa bara klick!

Av RonjaRövardotter - 25 mars 2013 22:45


Dom orden brukar ju man höra i samband när det pratas om kärlek, här är det väl kanske också lite kärlek med i spelet när man tänker efter. Jag snackar ju självklart om årets DEKLARATION!!


Efter att ha gått igenom alla uppgifter, jag hade inga flera avdrag jag kunde göra och kontrollerat att inkassobolagen skickat in den räntan jag betalat in under 2012 så kunde jag bara med ett lätt litet klick på tangenten skicka iväg deklarationen. Det var dessutom glädjande nyheter som deklarationen kom med, jag får tillbaka fem-siffrigt. Kan ju betyda en väldigt hög summa och relativt låg summa också, men jag är nöjd då jag hade räknat med mycket mindre. Så dom pengarna kommer lägligt till sommaren. 


Jag vet att jag tidigare skrivit om det, att jag hade tänkt göra en del mindre extra inbetalningar på mitt lån under året så att det skulle vara nollat till årets slut, men jag har bestämt mig för att spara under hela året och lägga undan och sedan göra en betalning i slutet av året och betala bort det resterande. Det känns som ett bra beslut, då jag måste gå in till banken varje gång jag ska göra en extra insättning, jag är inte lat så det handlar inte om att jag inte orkar gå dit. Det känns bara lite onödigt, kan jag stoppa undan pengarna kan jag tom får lite extra ränta på dom också under tiden. Så då borde jag kunna räkna med att även få tillbaka lite på skatten även nästa år. =) (Nu går jag händelserna i förväg verkligen)


Jag har besökt en del Second Hand butiker den senaste tiden och har verkligen gjort en hel del fynd, både kläder och inredningsdetaljer till kostnad av några futtiga kronor. Det finns verkligen hur mycket saker som helst. Jag köper ingenting bara för sakens skull, jag är ute efter det där just speciella, och jag har sannerligen hittat några guldklimpar. Men man märker skillnaden på att handla på Second Hand på en liten ort och på en större ort, på de större orterna tar de mycket högre precis för identiska saker. Jag köpte en sak på en mindre ort och en exakt likadan på en större ort var 88:- dyrare. Så det gäller verkligen att ha is i magen och gå runt och leta och titta efter de riktiga fynden. Och vissa SH-butiker är bättre än andra, på att hålla ordning, se till att det är rent och snyggt och lättillgängligt och överskådligt. Är allt bara en enda röra orkar man inte titta på sakerna och risken är att de förlorar inkomst och jag kanske inte hittar just min guldklimp. Det ska vara lätt att titta och hitta, jag ska inte behöva slita, riva, lyfta och dra i massa saker. 


Det är roligt att höra mig själv känna en glädje över att prata om Second Hand, förr handlade SH för mig om butiker som luktade gammalt, det var gamla, äckliga och fula saker där. Jag var i min "fina" värld bland nya dyra saker med coola märken. Skönt att jag har mognat, skönt att jag har kommit långt i tanke och handling. 


Ta hand om Er alla. 



FFF - Full Fart Framåt

 
 
Micke

Micke

27 mars 2013 14:43

Fantastisk blogg du skriver ! Läste igenom hela igår och det vart extra sporre till mitt steg nu.
Känns jättebra att man verkligen kan om man vill !!!

http://utfattig.bloggplatsen.se

RonjaRövardotter

28 mars 2013 14:38


Hej Micke!

Först och främst TACK för att du gillar bloggen. Och sen en stor eloge till dig om det är så att du har suttit och läst igenom allt jag har skrivit sedan jag startade bloggen. Det är några inlägg, hoppas att du hittade något som du själv känner är sporrande för din egen resa till skuldfrihet. Det är väldigt skönt när man faktiskt ser att det går. Självklart är det jobbigt och, det på både psykiskt och fysiskt. Men det går om man vill!

Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av RonjaRövardotter - 16 januari 2015 10:29

  Den 30/12-14 var ett av de viktigaste datumen hittills i mitt liv, den dagen blev jag skuldfri!! Jag kan smaka på det ordet om och om igen. Och igen, och igen. Ibland trodde jag aldrig att det skulle komma ett slut, ni vet ibland när målet känns ...

Av RonjaRövardotter - 27 augusti 2014 13:30

  För första gången på länge så har jag faktiskt pengar på mitt sparkonto, och då är det inte bara några hundralappar, som det på sin höjd har varit någon gång tidigare innan jag varit tvungen att plocka ut dem för att kunna överleva. Det är faktis...

Av RonjaRövardotter - 25 juni 2014 15:00

  Inläggen här på bloggen haglar inte in, och förklaringen till min något långa frånvaro är att, det har inte funnits saker att skriva om som rört min fortsatta resa upp ur skuldträsket. Från att ha varit en resa som rusat på i 200 km till en långs...

Av RonjaRövardotter - 23 september 2013 15:43

Sent omsider, tillslut, äntligen, finally!    Skam den som ger sig. Nu har jag lyckats att vinna fighten mot det här bolaget som inte har lyckats sköta sin åtaganden trots att jag har varit i kontakt med dem var och varann månad hela året för att...

Av RonjaRövardotter - 10 augusti 2013 14:45

Det har sannerligen varit en lång paus från bloggandet. Och det var väl egentligen inte meningen att det skulle bli så. Men på den privatekonomiska biten har det varit stiltje så där har inte funnits så mycket att skriva om heller för den delen. Nu h...

Ovido - Quiz & Flashcards