Direktlänk till inlägg 27 augusti 2014

Pengar på sparkontot!

Av RonjaRövardotter - 27 augusti 2014 13:30


För första gången på länge så har jag faktiskt pengar på mitt sparkonto, och då är det inte bara några hundralappar, som det på sin höjd har varit någon gång tidigare innan jag varit tvungen att plocka ut dem för att kunna överleva. Det är faktiskt några tusenlappar! För mig är det en seger, en framgång och en känsla som är rätt mäktig att uppleva faktiskt.


Tanken med dom pengarna är egentligen att spara ihop så mycket jag bara kan nu för att kunna betala av mitt banklån som är det jag har kvar, så fort som möjligt. Fortsätter jag betala på lånet så som det är tänkt så är sista betaldag i slutet på December. Visst, det handlar inte om särskilt många månader om jag betalar som jag ska, men nu när jag ser slutet på min resa så är ju känslan mer än påtaglig att jag kan bli av med det så snart det bara går och jag kan få kalla mig SKULDFRI! Så nära målet, och jag kan komma över mållinjen snabbare än jag hade tänkt, det är sannerligen en skön tanke.


Så nu vänder och vrider jag på varenda krona, ställer varje inköp en extra tanke om det verkligen är befogat just nu, klarar jag mig utan detta inköp, vad händer om jag inte köper detta etc etc, jag tror att ni förstår. Det finns ju en del grundläggande saker som måste köpas, men jag försöker ändå att hela tiden ha det i åtanke om ditten och datten prompt måste inhandlas för stunden. Bara tanken att jag kan stå på banken i slutet på nästa månad och betala bort lånet ger mig mycket energi att spara så mycket jag kan.


Så att i framtiden när det kommer in pengar på kontot så är det jag som styr var pengarna skall ta vägen, inte sitta fast i att tusenlappar skall betalas tillbaka på gamla lån och skit. Förutom en tråkig sak detta året, betala in mera skatt. Så tråkig sak att lägga pengarna på. Men det är ingen ide att jämra och oja mig över det för betala måste jag ju göra vare sig jag tycker det är tråkigt eller inte.


Så låt gå, slutet av året 2014 kommer inte att bli de månaderna då jag kan starta upp mitt sparande på högsta fart, men jag kan i alla fall börja, och det är det viktigaste för framtiden.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av RonjaRövardotter - 16 januari 2015 10:29

  Den 30/12-14 var ett av de viktigaste datumen hittills i mitt liv, den dagen blev jag skuldfri!! Jag kan smaka på det ordet om och om igen. Och igen, och igen. Ibland trodde jag aldrig att det skulle komma ett slut, ni vet ibland när målet känns ...

Av RonjaRövardotter - 25 juni 2014 15:00

  Inläggen här på bloggen haglar inte in, och förklaringen till min något långa frånvaro är att, det har inte funnits saker att skriva om som rört min fortsatta resa upp ur skuldträsket. Från att ha varit en resa som rusat på i 200 km till en långs...

Av RonjaRövardotter - 23 september 2013 15:43

Sent omsider, tillslut, äntligen, finally!    Skam den som ger sig. Nu har jag lyckats att vinna fighten mot det här bolaget som inte har lyckats sköta sin åtaganden trots att jag har varit i kontakt med dem var och varann månad hela året för att...

Av RonjaRövardotter - 10 augusti 2013 14:45

Det har sannerligen varit en lång paus från bloggandet. Och det var väl egentligen inte meningen att det skulle bli så. Men på den privatekonomiska biten har det varit stiltje så där har inte funnits så mycket att skriva om heller för den delen. Nu h...

Av RonjaRövardotter - 27 april 2013 18:00

Nu har våren verkligen anlänt, och det för att stanna. Härligt!  Och vad passar bättre till våren än städa lite, och jag erkänner att jag kanske inte har gjort någon revolutionerande städning på hemmaplan. Men jag har däremot städat bort lite...

Ovido - Quiz & Flashcards