Alla inlägg under februari 2011

Av RonjaRövardotter - 14 februari 2011 12:35


Jag har tidigare skrivit om att jag vill ha kontroll på saker och ting, planerar gärna mycket och ofta. Så för att vara beredd inför deklarationen som komma skall här framöver på vårkanten så kollade jag igenom lite vilka avdrag som man kan göra. Jag har aldrig ändrat något på min deklaration, i år tänkte jag dock göra avdrag på mina resor till jobbet eftersom jag har en bra bit att åka så måste jag både köra bil och ibland ta buss och tåg för att komma fram. Och det har ju således kostat en hel del pengar när jag både betalat för bensin OCH buss/tåg-kort. Har gått igenom alla kortköp som jag gjorde under fjolåret och räknat ihop vad all transport har kostat mig. 


Passade även samtidigt på att räkna ut mycket jag hade betalat på skulderna totalt under 2010. Numera har jag gjort fina tabeller för varje månad så att jag ser hur mycket som jag betalar av eftersom, men så smart var jag inte under fjolåret. Så jag hade ingen exakt koll på hur mycket jag betalat totalt sedan jag började att betala av på skulderna. (ännu ett steg mot att få ännu mera kontroll). Och sedan jag började betala i Juni 2010 så har jag betalat 50.650:-


Och det är sannerligen en dyrköpt läxa, dåliga beslut som jag tog för flera år sedan, dom straffar sig nu. Men för att vara klyschig  så är det ju så att som man bäddar får man ligga. Nu tänker jag dock en gång extra innan jag tar beslut. Och nu kan det bara bli bättre. 


Full fart framåt....

Av RonjaRövardotter - 1 februari 2011 22:55


Att säga att man har betalningsanmärkningar får folk att tro man är en riktigt slarver som inte bryr sig ett skit, om nåt. Kan man inte klara sin ekonomi hur tusan ska man klara någonting annat då. Att ha betalningsanmärkningar är fult, smutsigt och verkligen aja baja. Så ser många på oss med anmärkningar, man är helt enkelt inte lika bra som dom andra, inte lika lyckade. Ekonomi är känsligt och inget som man egentligen pratar så mycket om med varandra. (Förutom dom som mer än gärna vill skryta om hur mycket pengar dom tjänar)


Jag kan känna ett otroligt utanförskap i min omgivning, sånt som andra tar förgivet kan jag bara drömma om. Att ta nåt sorts lån är uteslutet (för att inhandla vettiga saker menar jag då, som bil, bostad, etc), att kunna teckna ett abonnemang på mobilen är ju bara att fetglömma. Det är så många saker som jag inte kan göra bara för att man har dom j***a anmärkningarna. Många gånger behöver jag inte sakerna som jag drömmer om, och även om jag var skuldfri så skulle jag inte köpa dom, teckna avtalen eller liknande. Men jag skulle vilja ha möjligheten. Jag känner mig instängd och låst, svängrummet man har att röra sig på är inte lika stort som det är för andra som har sin ekonomi under kontroll. 


Ibland kan jag känna mig lite som en skurk, vet inte varför egentligen. Men självklart mår jag dåligt över det faktum att jag sitter i den ekonomiska sitsen som jag gör. Känner inte riktigt att jag kan leva, jag kan inte vara glad. Detta med skulderna tynger såklart ner mig och jag förväntar mig att jag ska bli gladare när skulderna är betalda och stenarna lyfts från mina axlar och jag får större svängrum igen, som alla andra. 


Men tiden går sakta, så sakta. 2 långa år kvar, och skulderna är så stora så det känns som att de inte krymper något överhuvudtaget. Har gjort tabeller nu så att det ska bli lättare att överblicka från månad till månad och se exakt hur mycket skulderna krymper, så att jag verkligen kan se att det blir mindre kvar. En annan sak som bidrar till min något deppiga inställning just nu är det gråa och trista vädret också. Lite vår nu så tror jag att lite att hoppet och kämpaglöden kommer tillbaka igen. Men jag har svårt att fokusera på så mycket annat nu, skulderna rör sig i huvudet mest hela tiden. Och eftersom jag måste leva snålt så får man välja bort bio, middagar, fika med vänner etc etc, som man blir ju rätt osocial som skuldsatt också. 


Men jag försöker tänka att om jag är duktig och betalar in mycket jag på skulderna så kommer jag ju att komma till en dag då jag kan titta tillbaka och vara glad över att jag faktiskt varit enträgen och betalt in det jag kan och skulderna har krympt betydligt. 


Ovido - Quiz & Flashcards