Alla inlägg under november 2011

Av RonjaRövardotter - 30 november 2011 20:19

 


Imorgon börjar många barn att räkna ner dagarna fram till julafton när tomten kommer. Adventskalendrar, och adventsprogram som sänds arla morgon fram till julaftons dag äntrar. 


Jag räknar också ner, som siffran skvallrar om är det nu 21!!! dagar kvar till den "sista" betalningsanmärkningen försvinner. En anmärkning från en utredningsrapport som KFM har gjort kommer dock att ligga kvar. 


Men för mig är det här en bra julklapp, när den här försvinner kommer ALLA anmärkningar som jag fått iom skulderna att ha legat i 3 år och då vara ett minne blott. 



FFF- Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 

Av RonjaRövardotter - 25 november 2011 13:10


Har gjort pinan kort även denna månad, så fort slantarna landat på kontot ser jag till att betala iväg dem som fort jag bara kan. Då hinner jag inte irritera mig särskilt på av bli av med dem. 1 månad till att betala på detta året och sen äntligen blir det ett nytt fräscht år!!


Har även gått igenom alla mina papper idag, IGEN. Jag gör det ibland när jag känner att andan faller på. Men mest nu för att vi bytte bank tidigare i år och jag tänkte inte då på att mina transaktioner som jag gjort med den gamla banken skulle försvinna och inte längre gå att se. Så jag har försökt att ta fram alla inbetalningar jag gjort och räknat igenom hur mycket jag har betalat in totalt. Jag räknade igenom flera gånger, och på flera olika sätt men kom fram till att jag måste revidera det jag skrivit här på bloggen med 2000:-, jag vet inte om jag har missat den summan nånstans eller om det är så att jag förut räknat fel på någonting. Nåväl, jag har sänkt summan nu här i kolumnen till vänster på sidan. 

      


Jag tycker det är viktigt att ha koll på skulderna, det är lättare att se hur utvecklingen går och man får svart på vitt hur det ser ut. Det är lättare att ha koll på vad som händer om man för anteckningar på den ekonomiska biten. Och det var när jag började att betala av på mina skulder som jag har insett hur viktigt det är att ha koll på var pengarna tar vägen någonstans. Man tror att man kommer ihåg och har bra koll utan att skriva ner, men det har man inte. Och detta gäller ju inte bara när man ska betala skulder, utan det handlar lika mycket om att skriva ner i vardagen vad det är man handlar. Och för den delen göra en budget innan den nya månaden drar igång så man vet hur mycket pengar man kan lägga på varje kategori.


 


Jag har blivit mycket mera ordningssam med mina papper, jag vet var jag har dom och jag i vilken ordning dom sitter. Jag är noga med att anteckna om jag på något vis varit i kontakt med någon någonstans och vi kommit överens om något, så att det finns på pränt om det skulle bli några frågetecken. Inget ont som har något gott med sig brukar man ju säga. I och med den här ekonomiska dumma ruinen som jag själv försatt mig i så har det ändå givit mig ett ekonomiskt intresse och lusten att ha koll, ordning och tänker långt mera i ekonomiska banor än jag gjorde förr. 


FFF- Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 

Av RonjaRövardotter - 22 november 2011 13:55

   


Tänkte att jag skulle ta och presentera hur det ser ut på skuldfronten den här månaden INNAN jag har betalt så mycket som ett enda öre. 


SKULD (N): 31.742:-

SKULD (S): 33.147:-

SKULD (M): 30.500:-

SKULD (E): 48.200:-

SKULD (G): 10.000:-

                                         


TOTAL: 153.589:-


Som sagt så är det än många månader kvar att vandra innan allt är borta. 


Men jag har kommit en bra bit på vägen och det är jag banne mig stolt över!     


Den som är på 10.000:- hade det varit så j-a skönt att bli av med, men just nu finns det inte ett endaste korvöre att lägga in extra till skulderna. När det dock kommer in mera pengar kommer den skulden av bli prioriterad för att kunna lösgöra mera pengar att lägga på en annan skuld, tillslut kan man få en snöbollseffekt. Det som dock är skönt är att 3 utav dem snart kommer att hamna under 30-strecket, psykologiskt viktigt. 



FFF- Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 




















































Av RonjaRövardotter - 18 november 2011 11:52


Nu närmar vi oss slutet på November och snart står vi inför första advent, butikerna har redan sen ett tag tillbaka bunkrat upp med julens alla tillbehör. Julreklamen har ökat lavinartat i brevlådan. Och det är nu hög tid att smycka ut våra hem med diverse tingeltangel, mest pynt vinner. (typ.) 


                          

Men likt alla andra år så med julen kommer den här förbannade hetsen, man ska pynta mest och finast, man ska köpa mest, dyrast och de finaste julklapparna. Man ska köpa massor, massor av mat, för det är ju ett måste. Trycket kring detta ligger nog mest i samhället i stort, alla vill kunna visa upp samma fasad, för det handlar ju ändå om jul, en av de största högtiderna om året som vi firar i Sverige. Men alla kan inte det. Barnen i skolan skriver långa listor på vad de önskar sig, de pratar om vad de ska skriva till tomten om att de vill ha. De har också sett reklamen i brevlådan och mest troligt även ringat in de leksaker som de vill ha i broschyrerna. 


                                                        

Men många föräldrar/familjer är fattiga. Det finns inga pengar att lägga till ett sånt överflöd som faktiskt ofta julen blir, även om man handlar lite så blir det mycket. Ni förstår va? Lite mat, lite julklappar, lite pynt, det drar ofta ihop sig så att det blir rätt kostsamt i slutändan i alla fall. Och vissa barn får faktiskt många gånger sin dröm om julen krossad, de dom suttit och önskat i skolan är bara ett minne blott och när de kommer tillbaka till skolan efter jullovet så är det påfrestande jobbigt när man ska jämföra vilka julklappar man fick. Men sen finns det de familjer som vägrar att vara fattiga, fasaden är så viktig att det finns inget som kan få förstöra den. Så man köper julklappar och annat tillbehör...PÅ KREDIT!! Man har inte de pengar som behövs för att kunna ro iland den här julen som samhället säger att man bör ha, och barnen måste få många, fina, och dyra julklappar för att det ska räknas.Och självklart vet företagen hur de ska göra för att locka människorna till att ta krediterna också.
Så man sätter sig i stor skuld enbart för att denna högtid skall genomföras. Och sen när vardagen kommer är man helt pank, det finns inga pengar till att betala för den överkonsumtion man hade under julen. Man kan helt enkelt inte betala. 


                                    

Så många är dom som sätter sig i skuld under julen för att hålla fin fasad och vara som alla andra, men när inkassobreven sedan kommer i början på det nya året får man andra problem att kämpa emot. Detta är inget nytt fenomen, så har det varit långt tillbaka i tiden. Men det är ett farligt och ett onödigt sätt att sätta sig i skuldträsket på. Så ta inga krediter för att köpa julen med, det stjälper med än det hjälper!!




Av RonjaRövardotter - 15 november 2011 20:02

                                                          


Ja nu är det ju kanske inte de här gröna monstrena som är på väg att anfalla mig, men ibland känns dom minst sagt lika vidriga och äckliga.         


Det är det här som jag egentligen pratar om: 


       

Det är den tiden på månaden nu när breven börjar fylla min brevlåda igen. Särskilt skoj är det inte, men nu är jag van. Får väl helt enkelt ta emot dem med öppna armar då de kommer vare sig jag vill eller inte. Vad tomt det kommer att bli i min brevlåda sen när jag är skuldfri, för så mycket annan post kommer inte. Ja förutom all reklam då. Men den är bra att tända brasan med.   




Av RonjaRövardotter - 14 november 2011 09:34


Jag har skrivit tidigare om att jag tycker att det finns vissa saker som det är helt ok att låna pengar till, och det är bostad, utbildning och även bil trots att det är en dålig affär i 100% av fallen. 


Att äga sin egen bostad är ju underbart, du betalar till dig själv och får göra om i princip vad och hur mycket vill. Beroende lite på om det är en villa eller en lägenhet så det kan man ibland bli tvungen att fråga vissa instanser och myndigheter om man får skrida till verket med sin plan på ombyggnationer till dylikt. Visst, du får betala själv om något går sönder helt plötsligt eller något annat måste fixas, men du betalar hela tiden till sig själv vilket alltid känns bra. (eller enbart banken om du bara betalar ränta vilket ju är mindre kul, mer om det nedan)


                                    


Att ta lån för att utbilda sig tycker jag är ett privilegium som man ska använda sig av, visst är det fantastiskt om man kan leva på enbart bidragsdelen och kanske jobba på sidan om (utan att det går ut över studierna). Men pluggar man i tex Sthlm som jag gjorde så fanns det inte en chans på planeten att jag skulle klara mig med bara bidragsdelen och mitt extrajobb, jag var tvungen att ta lånedelen också. Det var dyrt att leva där även om man som student snålade på alla sätt man kunde.  Men idag har jag en bra utbildning, ett bra jobb och lägger undan en 500:-/månad till CSN. Helt överkomlighet enligt mig. 


Bil ja, visst kan man köpa sig en liten skruttig bil för bara några tusenlappar om man vill. Men det beror lite på syftet med bilen. Kunde jag så skulle jag alla gånger välja kollektivtrafiken för att ta mig fram, jag tycker det är avkopplande att åka tex buss och tåg. Men jag har arbetstider som gör att jag inte kan åka kollektivt mer än bara ibland. Ska man bara ta sig en liten kort bit med bilen så spelar det egentligen ingen roll vad man har för bil. Men ska man köra några mil och köra på tider då det är mycket djur och lite trafik så tycker jag att det är befogat med en bra bil, och för mig innebär det bättre skydd om jag krockar med ett djur, risken att bilen lägger av under körningen är mycket mindre. Och för det ökade skyddet och större säkerheten betalar jag gärna lite för. 


Men som rubriken säger så har det här med överbelåning de senaste tiden blivit ett alltmer frekvent inslag i diskussioner med vänner och om annat folk. Självklart gäller det alla ting man köper men just bostäder är i ropet i min krets just nu. Många bor i en bostadsrätt och skall till och köpa ett hus. De hittar ett hus som de vill ha, ett drömhus. De går in i budgivningen och budar och budar och budar, och helt plötsligt har de vunnit budgivningen och huset är deras. Att det sedan är massa miljoner de ska hosta upp för huset spelar ingen roll för de har fått sitt drömhus och det är det viktigaste. Men sedan ska de sälja sin egen lägenhet, den är fin, ligger på ett bra ställe, fräsch, ja allt. Men ingen vill köpa den. Så helt plötsligt står de där med skyhöga kostnader för både ett hus OCH en lägenhet som de inte får såld. Visst kan man kanske klara det en månad eller i vissa fall två, men när tiden börjar rinna iväg så är det inte särskilt roligt. 


                                                                      


Många som ska köpa egen bostad kalkylerar med att de inte ska amortera något på sitt köp, de tänker enbart betala ränta. Det resonemanget förstår jag inte. Och de lånar så mycket att de in princip bara kan bo och inte göra något annat. Vad är tjusningen med det, att man kan bjuda hem folk för att visa upp det hemmet som man varje månad lägger mer än halva lönen på. Jag har hört många historier kring detta fenomen, visst är många hus och lägenheter dyra. Men har man råd med det så är det ju inte konstigheter med det, men det är inte det jag tar upp här. Det är unga människor som överbelånar sig för att få det flaschigaste boendet och när man man betalat räntorna i slutet på månaden så finns där inte mera slantar kvar att göra annat för. Jag tycker att det är skrämmande, och det kan så lätt gå åt skogen och sen sitter man fast i skuldträsket. Varför inte köpa en bostad som ligger i den nivå man själv kan betala för. 


Jag tycker att vårt hus var alldels lagom i prisklass, en lagom summa av lönen går åt till bostaden och vi amorterar av på lånen så att huset tillslut kommer att bli vårat, det är ju då man betalar till sig själv. 


För jag vill i alla fall göra annat är att bara bo, även om nu möjligheterna är begränsade under tiden jag plaskar runt i skuldträsket. 


FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 

Av RonjaRövardotter - 12 november 2011 14:28


Jag läste häromdagen i en tidning, eller kanske var det på nätet. Spelar egentligen ingen roll men jag fastnade i alla fall för den och läste med intresserad lust och vilja. Artikeln gick i alla fall ut på att när vi människor går in i en butik så blir vi bombarderade med säljande argument på saker som vi bara måste köpa NU! Erbjudandena som vi får upptryckta i nästan är alldeles för bra för att vi ska kunna motstå dessa. Egentligen börjar det hela säljandet långt innan vi ens nåt butikens dörr och den pumpande musiken. Mest troligt hemma, vid köksbordet då vi förstrött kollar igenom all reklam som kommit med posten. Kanske är det ett utskick från en elektronik-kedja och JUST NU är det världens bästa erbjudande på en värstasuperdupervärldensbästafantastiska bärbara dator. Fast hemma så har du kanske redan en bärbar och kanske tom även en stationär. Fast visst, dom har ju några år på nacken. (Vilket innebär typ max 2år alltså). 



                                                           




Och när du bläddrat igenom hela reklambladet och kommer till sista sidan så ser du ju hur galet bra just den här butiken här, för du får ju köpa datorn genom att betala bara liiiite liiite varje månad, och det tillkommer ingen ränta heller under hela tiden som du ska betala för din dator. Vadå några 100:- i månaden för en sprillans ny supderdupervärsta datorn är ju inget. Klart att du måste ha datorn. (Även fast du har en fullt fungerande hemma) Alldeles varm och lycklig inombords så åker du till butiken och blir mött av alla planscher och affischer på alla de fantastiska erbjudanden som du redan sett i reklamen hemma.


"Köp NU och du betalar ingen ränta"

"Inga extra kostnader tillkommer"

"Endast 399:- månaden"


Självklart måste du slå till för det här erbjudandet är ju alldels för bra för att du inte ska slå till, och när du tänker efter så går ju datorn hemma lite trögt och har i ärlighetens namn tappat lite av sin charm. Du måste ha den här datorn nu. Pronto. Att under några månader lägga undan pengar för att sedan inhandla datorn finns inte ens i tankebanorna, den här affären är ju så schysst att man behöver inte ens betala nån ränta på köpet. Det fattar väl vem som helst att man ska köpa datorn när detta enastående erbjudande finns. 


Att du egentligen inte behöver någon ny dator eller inte ens tänkt tanken spelar ju ingen roll nu när du självklart ska passa på när det är så "billigt" att köpa just denna datorn. 


I artikeln så skriver man att affärerna är experter på att sälja ett köpbegär, och det är ju helt sant. Och många, många människor går på detta säljtrick. Man vill ha nya saker fast man har fullt fungerande hemma, men man vill ha nytt, fräscht, uppdaterat. För det kostar ju bara några 100:-/mån. Affärerna får dig alltså att behöva saker NU som du inte alls behöver och mycket väl kan spara ihop för att köpa senare. 


Och det farliga med detta är många tänker att det är ju så billigt, några 100:-/mån. Men många bäckar små, för ofta så är det ju inte bara erbjudanden på bara datorer. Det är på ALLT du kan tänka dig. Möbler, tv mm. 


                                                                        


Så många köper på sig massor av saker när det är inte kostar nåt (för det är så folk tänker). Men sen kommer betalningarna som ska göras varje månad, och då är det inte lika roligt längre. Det tillkommer alltid kostnader, tro inte något annat. För affären vill ju såklart tjäna på att du handlar där. Att bara erbjuda dig värsta dealen tjänar dom inte nåt på. Och för att få den här billiga dealen så kommer man att få betala många månader för att betala den här saken, antagligen flera år. 


Så man kan säga att affärerna säljer ett köpbegär, för genom deras annonser så luras vi att tro att vi måste köpa saker som vi absolut inte alls behöver bara för att det "JUST NU" är superduperbilligt eller att man får bästa dealen med låg månadsbetalning. Att vi ska känna att vi bara måste ha saken. Vi kan inte leva om vi inte får den här saken NU! 


Det som ska tilläggas är ju att det blir en kreditprövning och köpet innebär en kredit. Bättre att köpa med sparade pengar, när du köper varan så är den din och bara din och när du har betalat den så är den till fullo betald. 


Jag är en stark motståndare till kredit, det finns ingen anledning. Det man inte kan betala nu det ska man inte köpa heller. (Nu snackar jag inte hus och dylikt men förbrukningssaker som möbler, elektronik, kläder mm). 


Så ta dig en ordentlig tankeställare nästa gång du blir erbjuden ett liknande superduper-erbjudande! 


FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 

Av RonjaRövardotter - 11 november 2011 12:15



Kan vara tråkigt att läsa en blogg med bara massa text. Så vem vet, det kanske kommer lite mera inslag av bilder framöver!


Ett som är säkert att den här pengahögen hade inte suttit helt fel just nu.     


Ovido - Quiz & Flashcards