Alla inlägg under april 2012

Av RonjaRövardotter - 30 april 2012 17:23

 
Av RonjaRövardotter - 26 april 2012 17:28


Då var det åter igen dags att plocka fram avierna, fortfarande 5 stycken. Fortfarande lika fula och lika tråkig läsning som alltid. 


Men men, det är ju inget som får stå ivägen för att göra det jag ska. Alltså betala! 

Nu är det i alla fall gjort även för den här månaden. 


Och snart går vi in i Maj vilket medför att med dessa fyra månader bakom mig så har jag nu avverkat 25% av årets inbetalningar. Nu är det bara att invänta de nästa fyra kommande, och nästa och nästa. 

 

Det fanns tyvärr inte ett endaste litet korvöre över den här månaden att peta in extra i inbetalningarna. Jag fick följa den minsta möjliga inbetalningen som är 7500:-. 

Men det är ju tur att trots det så krymper ju skulderna i alla fall. Åh vad jag längtar till den dagen då jag är skuldfri. Det kommer att bli en så befrielse! 


Den tråkiga sanningen är ju bara att det är ett tag kvar innan jag är där. Men skam den som ger sig. I mål kommer jag förr eller senare. Och bara de här fyra månaderna har ju faktiskt gått ganska fort. 


Nåväl, jag kör vidare helt enkelt. 


FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 


Av RonjaRövardotter - 19 april 2012 13:55


Nädå, jag är inte borta. 


Jag har bara just nu lite annat som tar upp mycket av min tid. 


Månadens avier har trillat in och jag har räknat ihop totalen. 


Nu är jag nere på 118.475:- Inte såååå fasligt långt tills jag spräcker gränsen ner till 5-siffrigt. 


Får ser hur inkomsterna kommer att se ut den här månaden, om det kommer att finnas nåt litet utrymme för att betala in någon krona extra. Har på förhand svårt att tro att det kommer att bli möjligt. Men jag får invänta och se när slantarna har trillat in på kontot.




FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten  







Av RonjaRövardotter - 1 april 2012 12:30


Eftersom den ekonomiska planen som jag hade satt upp inte kommer att hålla så får jag göra en ny helt enkelt. 


Och jag kommer att istället räkna lågt den här gången och om inkomsten skulle höjas och det kommer in oväntade slantar så kommer jag ju såklart att lägga dom på skulderna, jag vill ju trots allt bli av med detta så fort som möjligt. Och kommer det att dyka upp förutsättningar som gör att jag snabbare kan bli skuldfri så är det ju självklart att jag kommer ta till vara på dom. 


Men som sagt, jag räknar lågt i den nya planen. 


Om jag ENDAST betalar exakt som jag gör nu, varken ett öre mer eller ett öre mindre så kommer jag att sätta det nya datumet för mig att bli skuldfri till 31/8-2013. Och såhär i en första anblick så känns det ju duktigt tungt att lägga på 8 månader till än vad man från början hade tänkt. Det suger verkligen, det gör det. Men dessvärre inte så mycket att göra åt i nuläget. Detta är ju trots allt räknat på absolut minsta möjliga inbetalningar. 


Jag har dessutom räknat med 500:- mindre på varje inbetalning som jag räknar ska gå till kostnader för avier och räntor. När någon skuld försvinner på vägen så försvinner ju således även de övriga kostnader som är direkt kopplade till den specifika skulden så då kommer ju det också att öka på avbetalningar till skulderna. Så det kan alltså bara bli bättre med utgångspunkt för den här planen. 


För att inte vara så hård mot mig själv så rent krasst är det inte så konstigt att planen inte höll, jag räknade ju på att betala drygt 2500:- mera i månaden än vad jag har kunnat göra, och det blir rätt mycket pengar när man börjar räkna ihop månaderna. Och med högre boendekostnader som inte fanns med i början på planen heller så vet jag ju att det inte beror på att jag på något sätt slarvat eller skitit i att betala mer än vad jag kunnat. Det är helt enkelt omständigheter som gjort att det blivit såhär. Det blir inte alltid som man tänkt sig. 


Så nu får ni helt enkelt fortsätta följa min väg till skuldfriheten, bara under lite längre tid! =)


FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 


Av RonjaRövardotter - 1 april 2012 11:20


Så har vi då äntrat en ny månad. APRIL...smaka på det. Känns lite vintrigt men samtidigt med en fräsch och ljus eftersmak av vår. Just där jag befinner mig finns det inte längre någon snö, vilket är skönt. 


Jag har en del förväntningar på den här månaden, på flera olika plan faktiskt. Det innefattar både spänd förväntan, oro, möjlig glädje, och ett smått uns av ÄNTLIGEN. Jag vet redan på förhand att humöret kommer att åka berg och dalbana. Men förhoppningsvis stanna i en aldrig sinande glädjeyttring. Vi får se. Jag har haft fel många gånger tidigare. Men jag tänker inte överge hoppet den här gången heller. Ger man upp och ser sig som besegrad har man förlorat långt innan det är avgjort. 


Låter det kryptiskt. Ja det är det också. 


Det enda som är facit är när månaden slår över till Maj, då finns resultaten i min hand.  






Jag skrev ju tidigare om att min ekonomiska plan kommer att spricka, och det gjorde mig till viss del nedstämd men även irriterad eftersom jag verkligen hade tänkt och ställt in mig på att jag skulle vara skuldfri till 12-slaget mellan 2012-2013. Men när jag väl sansat mig något och börjat tänka efter så gjorde jag planen efter att min inkomst skulle bli högre än vad den har kommit att bli. 


Och att det nu har blivit som det har blivit är inget som jag har kunnat göra något åt, det är helt enkelt faktorer av en del olika saker som resulterat i det. (Vissa saker som dock förbannat mig ordentligt och inte hade behövt bli så, men som sagt inget som JAG själv kunnat påverka) 


Så det är inte så konstigt att planen heller inte kommer att hålla när inte förutsättningarna som fanns från början när planen upprättades inte längre finns. Då får man helt enkelt revidera den och räkna om. Det är klart att det känns surt att veta att man kommer att vara skuldsatt längre tid än vad jag från början hade räknat med och ställt in mig på. Jag försöker nu bara att acceptera det och istället göra det bästa av situationen istället för att lägga ner massa onödig energi på vara irriterad över att det inte blir som jag först tänkt. 


Det kommer ju att ordna sig i alla fall. Det kommer bara att ta lite längre tid. 


Och nej, INGET av det som är skrivet i det här inlägget är någon form av april-skämt. 


FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 

 

Skapa flashcards