Direktlänk till inlägg 7 januari 2012

12 nya månader, årets planering!

Av RonjaRövardotter - 7 januari 2012 11:10


I och med det nya året så har jag fått 12 helt nya månader att förfoga över. 

Tänkte att jag skulle stapla upp vad som händer månad för månad. Jag skulle även kalla det lite delmål, det blir så mycket lättare att orka till slutmålet och man har små delmål. Då känns inte slutmålet så långt borta. 


Jag har räknat lite och kommer utgå ifrån att den totala skulden som skall betalas under året är i princip den som nu står ute i menyn till vänster. Då har jag räknat med ränta och kostnader som tillkommer under året också. Jag har valt att räkna något högt, ränta/kostnader på samma summa som under 2011. Men bättre det än åt andra hållet. 


Ca 147.000:-/12mån=12.250:-/mån


Och grundbetalningen varje månad är 7500:-, som den varit länge nu. Vilket ger ett underskott på 4750:- varje månad. Så det är pengar som på något sätt måste komma in för att planen i slutändan skall kunna gå i lås. 

 

JANUARI

Under Januari kommer det inte att hända särskilt mycket på en ekonomiska fronten. Jag inväntar några extra slantar som jag har rätt till, men jag vet inte när jag kommer att få dem. Och även när de kommer kan jag inte lägga allt till skulderna men jag ska i vart fall försöka att avvara så mycket jag kan. 


FEBRUARI


Även här inväntar jag pengar som ska komma mig tillgodo, men de kan lika gärna komma i Mars eller i April för den delen. Klart att det är fördelaktigt ju fortare de kommer in eftersom ränta/kostnader minskar i och med det, men det är inget jag kan påverka utan blir bara glad att pengarna faktiskt kommer in. 


MARS
Den här månaden är lite beroende på om pengar kommit in eller inte, har det gjort det så kommer jag att ha betalt av en skuld och därmed minskat mina krediter på mitt UC som kommer se lite bättre ut. Och jag kommer att kunna omfördela betalningarna och lägga mer pengar på nån annan skuld. "Snäbollseffekten" gillar jag! 



APRIL
April kommer att bli en rätt lugn månad, inga extra slantar är att vänta. Dock torde deklarationspapperen komma så att jag kan se hur mycket jag kommer att få tillbaka på skatten. =) Jag utgår från att jag kommer att få tillbaka några slantar i alla fall eftersom ränteinbetalningar gör att lite kommer tillbaka. Men de få slantar som kommer tillbaka kommer ju att gå till skulderna igen. 

MAJ 
I Maj kommer det nog att vara rätt lugnt faktiskt. 

JUNI 
Här kommer skatteåterbäringen att trilla in! (förhoppningsvis). Beroende lite på summan så får jag ju se hur mycket jag kommer att kunna betala in till skulderna. Men självklart är det i alla fall att alla slantarna ska pyntas in till skulderna. 


 

JULI 
Beroende lite på hur det kommer att se ut på skuldfronten här och hur mitt UC har förbättrat sig så har jag funderingar på att ta kontakt med min bank och kanske få till ett lån där jag kan betala bort resterande skulder. Har inte bestämt mig ännu hur jag kommer att göra, det är nog ett val jag kommer att göra närmare. Då kommer jag att själv betalt mer än 2 år på skulderna och ca 200.000:- På mitt UC kommer inkomsten att uppdateras och förhoppningsvis stärka min position där lite. Den här månaden kommer det även på mitt UC försvinna att jag har haft skulder hos KFM, det kommer nog också att höja min score ett snäpp. 

AUGUSTI 
Också en månad som kommer att vara ganska lugn. Finns en möjlighet att mina inkomster kommer att öka och att jag således också kommer att kunna avvara mera slantar på inbetalningarna varje månad. 

SEPTEMBER 
Beroende lite på om jag har tagit bankkontakt eller inte så vet jag ju inte hur det kommer att se ut, det talar ju ändå för att även om jag kontaktat banken och fått grönt ljus därifrån så kommer jag ju att betala in lika mycket till banken varje månad som annars skulle gått till skulderna. 

OKTOBER 
Förhoppningsvis så har fler skulder försvunnit, det borde det rimligtvis ha gjort. Och snöbollseffekten fortsätter. =)

NOVEMBER 
Tjoho! Detta är den månad då den ABSOLUT SISTA ANMÄRKNINGEN som jag har kommer att försvinna, dö, utplånas, begravas. Och mitt UC förbättras ytterligare. Nu närmar vi oss årets slut och tanken är ju att nu skall det inte finnas så mycket skulder kvar att betala på. 

DECEMBER 
Årets sista månad, det är nu det kommer att visa sig om min plan håller ända till slutet eller inte. Jag SKALL göra allt i min makt för att jag skulle kunna göra en inbetalning på de sista skulderna i alla fall till 121231. 





FFF- Full Fart Framåt mot Skuldfriheten. 












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av RonjaRövardotter - 16 januari 2015 10:29

  Den 30/12-14 var ett av de viktigaste datumen hittills i mitt liv, den dagen blev jag skuldfri!! Jag kan smaka på det ordet om och om igen. Och igen, och igen. Ibland trodde jag aldrig att det skulle komma ett slut, ni vet ibland när målet känns ...

Av RonjaRövardotter - 27 augusti 2014 13:30

  För första gången på länge så har jag faktiskt pengar på mitt sparkonto, och då är det inte bara några hundralappar, som det på sin höjd har varit någon gång tidigare innan jag varit tvungen att plocka ut dem för att kunna överleva. Det är faktis...

Av RonjaRövardotter - 25 juni 2014 15:00

  Inläggen här på bloggen haglar inte in, och förklaringen till min något långa frånvaro är att, det har inte funnits saker att skriva om som rört min fortsatta resa upp ur skuldträsket. Från att ha varit en resa som rusat på i 200 km till en långs...

Av RonjaRövardotter - 23 september 2013 15:43

Sent omsider, tillslut, äntligen, finally!    Skam den som ger sig. Nu har jag lyckats att vinna fighten mot det här bolaget som inte har lyckats sköta sin åtaganden trots att jag har varit i kontakt med dem var och varann månad hela året för att...

Av RonjaRövardotter - 10 augusti 2013 14:45

Det har sannerligen varit en lång paus från bloggandet. Och det var väl egentligen inte meningen att det skulle bli så. Men på den privatekonomiska biten har det varit stiltje så där har inte funnits så mycket att skriva om heller för den delen. Nu h...

Ovido - Quiz & Flashcards