Alla inlägg under maj 2012

Av RonjaRövardotter - 25 maj 2012 13:00


Nu när den här månadens inbetalningar också är gjorda och redovisade i mina papper så kan jag ju ta och summa upp hur det nu ser ut på skuldfronten men allt vad det innebär.


Denna månaden lyckades jag betala in 11.800:- istället för de vanliga 7500:-, en extra summa om 4300:-, vilket ju såklart känns ruskigt bra som jag skrev i det förra inlägget.


Detta har då medfört att den totala inbetalda summan nu är uppe i: 179.624:-, jag närmar mig 200-tusen med stormsteg.


Och såhär ser det ut med de olika skulderna i dagsläget: (De siffror jag fick innan jag betalade denna månad alltså)


Skuld 1: 21.330:-

Skuld 2: 21.750:-

Skuld 3: 24.500:-

Skuld 4: 39.500:-

Skuld 5: 4300:- (Vilket också är den som jag numera har betalat bort!)


Så de kommer ju att krympa lite till nästa månad då det är halvtid för årets skuldresa.


Trevlig pingst på Er alla!



FFF - Full Fart Framåt mot Skuldfriheten.

Av RonjaRövardotter - 24 maj 2012 17:00


Yes!


Jag fick några kronor extra den här månaden som gjorde att jag kunde betala bort den skulden som var minst kvar att betala på!! Så j-a bra det känns. Jag kommer inte att sakna den. Nu är den borta för evigt.


Jag vinkar glatt adjö till det inkassobolaget, våra vägar skall icke korsas igen.


Och dessutom kunde jag pynta in ytterligare lite till på en annan skuld så att jag mest troligt kommer att landa på en totalsumma under 6-siffrigt till nästa månad!! =) Det går bra nu. Den extra inbetalningen var jag ju inte tvungen att göra, men tyckte att det skulle kännas bra att ta klivet ner under 100-tusen i skuldsaldo. Och nu när jag hade möjligheten till det så var valet inte så svårt. Den skulden finns också på mitt UC så krymper den skulden fortare är det bara bra.


I och med att jag nu avslutat en skuld så kommer det ju att bli en 1000-lapp "över" varje månad och jag har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med den. Om jag direkt ska börja lägga den på en annan skuld eller om jag ska göra på nåt annat sätt. Jag har en idé, men jag får fundera lite till på den tror jag.


Just nu njuter jag bara av att skuldresan fortsätter i en mycket bra riktning.



FFF - Full Fart Framåt mot Skuldfriheten.


Av RonjaRövardotter - 21 maj 2012 18:06



Så idag landade de två sista kuverten med avier i min brevlåda! 


Efter att ha räknat ihop månadens total så landade jag på en summa av:  111.380:-
Jag hade ju önskan om att jag skulle kunna komma mig under 6-siffrigt till slutet av Juni. Med liiiiite tur så kanske det kommer att gå. Håll tummarna med mig =) Det hade känts psykologiskt bra. 



FFF - Full Fart Framåt mot Skuldfriheten.  










Av RonjaRövardotter - 18 maj 2012 10:43


Ja veckorna rinner också på i ett rasande tempo, snart närmar vi oss slutet även på denna månaden. 


Månadens avier har börjat trilla in en och en i brevlådan, vissa är ute i väldigt god tid och vissa har för vanan att inte landa i lådan förrän de sista dagarna innan det är dags att betala. Hursom är det viktigaste att jag får dom i alla fall. 


Det mesta talar för att det kommer att bli en "vanlig" månad där jag kan betala in det jag brukar (7500:-) och inte ett öre extra. Jag utgår i alla fall från det och skulle det visa sig motsatsen sen så är ju bara det en bonus. (Eftersom jag betalar aldrig mindre än 7500:-)


En utav skulderna börjar krympa rejält nu och det hade varit sååå gött om jag kunde betala bort den. Men min önskan och vad som kommer att finnas att använda sig av på bankkontot går inte alltid hand i hand. Då hade jag varit skuldfri för längesen. Och en sak till med den skulden är att om den betalas bort så försvinner den även från min UC och det ser då ännu lite bättre ut. 


Det är ju rätt längesen nu som jag kunde betala bort en skuld och avsluta den, de som blev kvar var ju de stora skulderna som jag harvar och betalar på vareviga månad, ett avslut på en av dom ger ju också känslan av att det går framåt och kommer till ett slut någon gång. Det skulle kännas bra att kunna göra det. 


Nåväl, det återstår ett par dagar innan jag har den här månaden svart på vitt. Kan bara hålla tummarna för det bästa helt enkelt. 


Nu ska jag försöka njuta av helgen och hoppas att den kommer att gå i solens tecken! 


FFF - Full Fart Framåt mot Skuldfriheten. 


Av RonjaRövardotter - 11 maj 2012 17:54


.....nu är det bara 197 dagar kvar tills min sista betalningsanmärkning försvinner!!!  


Det gäller att ha mål att se framemot. Och detta är ju bara ett av dem i min resa mot att bli skuldfri.



Nu tänker jag i alla fall ta helg och försöka att inhämta energi för att kunna blicka framåt.



Trevlig helg på Er alla!  

Av RonjaRövardotter - 7 maj 2012 14:32


Som vanligt loggade jag in på min sida på UC för att uppdatera mig på läget. 


Och jag satte nästintill kaffet i halsen när jag klickade mig in på min sida för scoring. 

Det hade nämligen hoppat upp ett pinnhål från "mindre bra" till "BRA". 


Jag har nu alltså en kreditvärdighet som anses vara bra. Det kändes för en stund som att vinna en miljon på Lotto när jag såg det. Jag fick läsa och titta flera gånger för att inse att det faktiskt var så. 


Och när jag gick vidare in på själva upplysningen så finns det inte längre något historiskt skuldsaldo från Kronofogden. Borta. Gone. Sååå jävla gött. Precis det som jag svor över i ett av de senaste inläggen, någon däruppe verkar ha hört min bön. 


Det känns skönt att det faktiskt går åt rätt håll i min skuldresa, hade jag inte tagit tag i min skuldsituation när jag gjorde det så hade jag mest troligt suttit med utmätning nu på min lön och ett UC som fortfarande var riktigt uselt. Jag är stolt över mig själv att jag kommit så långt som jag har gjort. Klapp på axeln för det! 


Jag håller på att vända skeppet på rätt köl och när det kommer såna här guldglimtar till ögonblick så kan man inte annat än glädjas! 


Just idag känns det bra. 




FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten.      

Av RonjaRövardotter - 5 maj 2012 17:24


I den vänstra menyn så har jag ju en del bloggar liggandes. 


Jag vet att en del inte har uppdaterat sina bloggar, de kanske helt enkelt har tröttnat och finner ingen glädje i att blogga längre. Det kan ju tyckas smått tråkigt att jag fortfarande har dessa kvar då dom inte uppdateras. (Det gäller inte alla bloggarna)


MEN, min tanke med att låta de ligga kvar är att de kanske ändå kan hjälpa någon annan som befinner sig i en situation med skulder, man kanske ändå kan få lite tips och ideér, se att det finns andra i samma situation, etc. 


Så just därför får de ligga kvar. 



FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 

Av RonjaRövardotter - 3 maj 2012 18:45


Så har vi tagit klivet in i Maj månad, just där jag befinner mig så strålar solen som jag senast såg den göra under några av de finaste sommardagarna förra året, och värmen tangerar nästintill på sommarstatus. Många är de som plockat fram shorts och linnen från djupet av garderoben och putsat till solbrillorna. 

 



Jag välkomnar den här tiden på året. För mig är det lättare att leva och tacklas med allehanda problem när det är ljust ute, relativt varmt och behagligt, det ger mig helt enkelt mera energi. Och det är jag tacksam för. Att vara skuldsatt och se hälften av lönen varje månad dansa iväg till olika inkassobolag är ju sannerligen inget att jubla över precis. Men ändå på nåt konstigt jävla sätt så är det lättare att hantera just under de månaderna då det är ljusare och varmare ute. 


 



Jag irriterar mig ju till viss del fortfarande över att jag var tvungen att skriva om min plan för när jag ska vara skuldfri, men det tar massa onödig energi att gå och tänka på det så jag försöker verkligen att undvika det så mycket som möjligt. Jag gör ju vad jag kan med de resurser jag har för att bli skuldfri så snabbt jag bara kan, att vara fast i klorna på inkassobolagen är inget man vill vara längre än absolut nödvändigt. 


Något jag också gått och tänkt på är att (jag har ju stenkoll på mitt UC hela tiden) man straffas onödigt mycket som skuldsatt. När jag började min resa mot skuldfriheten så började jag med att göra mig fri från skulder hos Kronofogden, MEN även efter att skulden är borta därifrån så straffas jag ändå med att "Jag HAR HAFT skulder hos Kronofogden" och detta syns i två år efter att skulden försvann därifrån. Känns rent ut sagt pissigt tycker jag. Från den dagen man inte längre har skulder där så tycker jag inte det ska synas heller att man har haft det. Punkt. 


Nästa månad kommer ju i alla fall skatteåterbäringen, men vad den här månaden kommer att göra för min skuldresa vet jag i nuläget inte. 


 



FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten



Ovido - Quiz & Flashcards