Alla inlägg den 3 mars 2013

Av RonjaRövardotter - 3 mars 2013 17:45


Även om jag nu bor i hus så tycker jag att det är otroligt roligt att gå in och titta på hemnet och se vilka hus som ligger ute till försäljning, både inom det område som vi bor i och även andra då man kan få lite inredningstips och sen är det lite kul att se hur det ser ut i vissa hus, och de allra dyraste husen är det ju lite skoj att kunna kika in i. 


Men samtidigt som det är roligt att kika in objekten så är det med lite mer ledsen känsla som jag ser de husen som måste säljas på exekutiv auktion, "Objektet har blivit utmätt av Kronofogden då ägaren har obetalda skulder" , jag får en klump i magen och känner så med de personer som får sina hus utmätta av Kronofogden och säljs iväg på exekutiv auktion. Ofta säljs också husen för mindre än vad de egentligen är värda. 


Alla skall kunna ha ett hem, hemmet är ju lite av våran borg. Där vi ska känna oss trygga och där vi har vår utgångspunkt. När skuldbördan har blivit så stor och tung att Kronofogden kan komma och bestämma att huset skall säljas, det måste vara ett dråpslag. Jag har aldrig varit i den sitsen, men jag kan på något sätt ändå känna mig in i den situationen det måste innebära när ens trygghet i hemmet skall säljas iväg, och man har inget att säga till om. ( Om man inte lyckas få fram pengar förståss)


Att vara i en djup ekonomisk kris och med stora skulder är tillräckligt och nog bara det, det skapar en fruktansvärd inre oro och huvudet går på högvarv hela tiden hur man ska lösa situationen och ta sig ur den. I hemmet kan man i alla fall känna sig trygg och kanske, kanske man där få lite bukt med tankarna och försöka att på något sätt handskas med problemet. Men när mattan helt dras undan och huset skall säljas, då kan jag förstå att det känns som om man får en iskall dusch. 


Och det värsta är att det inte bara tycker upp ibland någon gång då och då att ett hus säljs på exekutiv auktion, utan det är ofta och många gånger även flera objekt. Ibland kan jag tycka att det också vissa perioder är flera hus och att det ibland lugnar ner sig lite, det kan ju vara slumpen såklart men det kan ju faktiskt handla om att vissa perioder på året är överrepresenterat när det kommer till att ekonomin faktiskt tillslut inte håller längre. 


Och jag kan inte heller se att det just i mitt område skulle vara flera objekt som skall säljas på EA utan eftersom jag kikar runt i hela Sverige på hus så tycker jag mig se att det är ganska lika överallt. Och det är skrämmande, att så många har sån skuldbörda att sista utvägen är att deras hem blir sålda med tvång. 


Jag känner med alla dom som hamnar i den situationen, för att inte att ha ett hem och den tryggheten som det faktiskt skapar gräver ju bara en ännu djupare håll i den hemska situationen det är att vara skuldsatt. Där har jag varit, och bara det gör att livet skakar ordentligt, och hade jag fått lämna mitt hem också på grund av skulderna hade det varit förödande. 




Ovido - Quiz & Flashcards