Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

Back on track!

Av RonjaRövardotter - 20 juli 2012 09:36


Nu är jag tillbaka igen i mina vanliga rutiner efter en väldigt skön och välbehövlig semester. 

Borta bra men hemma bäst som man brukar säga. Stämmer faktiskt väldigt bra. 

Även om det är roligt att åka bort så är det väldigt skönt att komma hem också. 


Och det kostar rätt mycket att vara iväg på semester, det spelar i princip ingen roll vad man gör så kostar det pengar. Även om var sak kanske inte kostar många kronor så drar det i slutändan iväg. Jag hade ingen stor reskassa när vi åkte iväg, och har inte på något sätt "slösat" bort mina pengar på något onödigt heller. Men det är inte många kronor kvar på kontot ändå. Så man förstår de som sitter i en ännu värre situation än vad jag gör och man vill åka bort och ha lite semester, eller kanske för den delen ge barnen en ledighet där man ändå kan unna sig lite saker. 


Och nu är det inte många dagar heller tills den här månaden har sitt slut. Jag har inte samlat in alla fåren i hagen ännu (fått alla inbetalningsavier alltså), men de lär nog dyka upp snart de sista också. 


Men nu har jag fått vila och tänkt på annat under tiden jag har varit borta, nu återgår jag till min andra resa och ångar vidare mot målet. 



FFF - Full Fart Framåt mot skuldfriheten. 

 
 
Daniel

Daniel

22 juli 2012 00:53

Huga 2 år på en kväll tog mig dryga 3 timmar att läsa igenom allt och reflektera över det. Grymt imponerad av din resa och din personliga utveckling över din ekonomi. Jag själv jobbar också mot skuldfrihet. Har dock inga skulder som inte är betingade. totalt ligger jag på -811431.86 men den summan inkluderar studielån bostadslån fordonslån.Men jag vill bli av med det endå. Funderar på att följa ditt exempel lite med att köra en fast summa varje månad. Och förförsta gången på 4år använde jag skatteåterbäringen att betala tebax på mitt topplån. Och sedan typ januari är jag av med mina "konsument lån". Men kommer följa med spänning hur det går för dig.
Har dock en stor fråga har du något sparande /sparat /buffert eller du lever från månad till månad som det är just nu tills dina skulder är borta?
Funderar även om där fanns något sätt man kunde hjälpa dig. Menar jag har trots allt fått 3 timmars underhållning idag! =) Och om du är intresserad skulle jag kunna dela dig min version av ett google dock över hur jag redovisar min ekonomi. Använder dock varken minuc eller ratsit.

http://blakhouse.blogspot.com

RonjaRövardotter

22 juli 2012 09:30

Oj, har du läst igenom allt får jag nästan känna mig lite hedrad av att du hade orken och tålamod till det. Just nu finns det dock tyvärr inget utrymme för något extra sparande, jag pensionssparar förvisso och lägger undan pengar varje månad till CSN så att det finns pengar varje gång den räkningen kommer. Större sparanden får jag ta när jag är skuldfri, det viktigaste för mig nu är att bli av med allt detta så kan jag göra en bra ekonomisk plan sen när ekonomin är rehabiliterad och då kommer det att finnas utrymme för bra med sparande. Jag pumpar in så mycket pengar det finns utrymme till varje månad på skulderna. Jag gillar MinUC för där kan jag ha koll på den ekonomin som "andra" kan se, och sedan har jag självklart en egen tabell där jag varje månad följer upp utvecklingen.

Du kan hjälpa till på det sättet som du precis gjort, läs och kom med hejjarop så blir det i alla lite roligare på den här resan!

 
Daniel

Daniel

22 juli 2012 10:36

btw angående csn så gjorde jag som så att jag fixade den så den kommer månadsvis. Då slapp jag behöva ta en stor utgift en månad och fick en jämnare ekonomi. Passade mig bättre(Kanske inte dig). Kan även rekomendera manvsdebt.com i fall du inte kände till den. Dom diskutera olika modeller och tankar och ideer kring det hela med att lösa sina skulder. Den populäraste metoden på den sidan är den såkallade debt tsunami. Dvs dom attakerar den räkningen som gerdom störst emotionellt resultat. I övrigt är snöbollseffekten populär med.

Men gillar dina mål och hur du motiverar dig. Delmål också vidare. Det är viktigt för att orka. Fortsätt kämpa.

http://blakhouse.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av RonjaRövardotter - 16 januari 2015 10:29

  Den 30/12-14 var ett av de viktigaste datumen hittills i mitt liv, den dagen blev jag skuldfri!! Jag kan smaka på det ordet om och om igen. Och igen, och igen. Ibland trodde jag aldrig att det skulle komma ett slut, ni vet ibland när målet känns ...

Av RonjaRövardotter - 27 augusti 2014 13:30

  För första gången på länge så har jag faktiskt pengar på mitt sparkonto, och då är det inte bara några hundralappar, som det på sin höjd har varit någon gång tidigare innan jag varit tvungen att plocka ut dem för att kunna överleva. Det är faktis...

Av RonjaRövardotter - 25 juni 2014 15:00

  Inläggen här på bloggen haglar inte in, och förklaringen till min något långa frånvaro är att, det har inte funnits saker att skriva om som rört min fortsatta resa upp ur skuldträsket. Från att ha varit en resa som rusat på i 200 km till en långs...

Av RonjaRövardotter - 23 september 2013 15:43

Sent omsider, tillslut, äntligen, finally!    Skam den som ger sig. Nu har jag lyckats att vinna fighten mot det här bolaget som inte har lyckats sköta sin åtaganden trots att jag har varit i kontakt med dem var och varann månad hela året för att...

Av RonjaRövardotter - 10 augusti 2013 14:45

Det har sannerligen varit en lång paus från bloggandet. Och det var väl egentligen inte meningen att det skulle bli så. Men på den privatekonomiska biten har det varit stiltje så där har inte funnits så mycket att skriva om heller för den delen. Nu h...

Ovido - Quiz & Flashcards