Alla inlägg den 3 november 2011

Av RonjaRövardotter - 3 november 2011 14:59


Har idag plockat fram alla papper jag har på mina skulder och gått igenom dessa från början. Mest egentligen för att få en liten överblick och sen också se att skulderna faktiskt har sjunkit ganska rejält sen jag började att betala. Ni som läst i min blogg vet ju att jag tidigare skrivit att jag inte tycker att det händer något med skulderna,att jag bara står och stampar på samma ställe och jag ser ingen bättring. Och nu när man tittar och jämför så känns det ändå ganska bra när man ser en skuld som var drygt 40.000:- nu vara nere på ca 17.000:-, klart som tusan att det har hänt saker. Går man tillbaka från början och till dagens dato är ju självklart skillnaden större än om jag bara tittar en eller två månader tillbaka. Det känns bra. 


Men till något som rubriken skvallrar om är dessa jäkla kostnader. Jag har inte några större räntor, på några skulder är det räntor som tickar på men de är ganska låga. På en skuld har jag dock en ränteklump som ligger still, en summa pengar som är ränta men som inte tickar ytterligare. Klart är ju att lite av det jag betalar in går till räntor, men samtidigt varje månad så betalar jag ju även till diverse olika kostnader. För mig är kostnaderna koncentrerade till kostnader för varje månads avi, och det är 50:- för nästan alla skulder, inte riktigt alla. Men slår man ihop de räntor jag betalar varje månad och kostnaderna för att de så snällt skickar avier till mig (ironi) så blir det mellan 500-700 kronor varje månad. Och räknar man på det högre beloppet så blir detta på årsbasis dryga 8400:-. Det är alltså MASSA pengar som går till annat än att kapitalskulden krymper. Tänk om alla dessa pengar hade kunnat gå till bara skulderna istället. Det hade varit bra. 700:- kan ju tyckas var lite i sammanhanget, men många bäckar små. 8400:- tycker i alla fall jag är rätt mycket pengar. Med dom pengarna just nu hade jag nästan kunnat betala av en hel skuld. 


En liten del av räntorna får man ju tillbaka på skatten (inte mycket men ändå), men kostnaderna är ju för mig bara pengar i sjön. Inte nog med att man ska betala skulden, man får betala för att få betala skulden. (Ni är med va?) 


Och ju fortare man kan betala av skulden desto mindre behöver man ju lägga till kostnaderna, så jag gör absolut vad jag kan för att betala av skulderna så fort det bara går. Självklart gäller ju detta även räntorna. 


Men jag kör vidare!! 


FFF-Full Fart Famåt och skuldfriheten. 


Ovido - Quiz & Flashcards